woensdag, juni 25, 2008

Burn-out

Na post 400 even geworsteld met een kleine burn-out, einde van het schooljaar is altijd hectisch; rapport, klasseraden, proclamaties, GIP,...

In ieder geval een hoop werk. Waardoor de burn-out blog even aan de kant staat. Nu met deze post zijn we misschien helemaal terug,... Bijna toch, zaterdag vertrek ik op congé voor een weekje, dus dan zal het hier nog een pak stiller zijn. Gelukkig ben ik terug op tijd voor de start van het EJK.


Nu om die circa 200 terugkerende bezoekers dagdagelijks niet teleur te stellen moet ik toch wel een klein stukje schrjiven. Waarover beter schrijven dan het komende EJK en het interview dat Kim Peeters (ACBNT) gegeven heeft op de orana-website.

Het interview is in het engels (met een hoekje af, :-) ). Eén van de uitspraken die we in het begin van het jaar al eens gehoord hebben van de "grote" coach, wordt door Kim mee overgenomen. Blijkbaar hebben ze hun er alle 2 al bij neergelegd dat ze zeker niet het resultaat van vorig jaar gaan kunnen herhalen. Lijkt me nog altijd niet de instelling om mee naar het EJK te vertrekken.

"I doubt that we will manage to have the same result as last year, as we have 2 participants less than last year."

Komaan hé, we gaan toch minstens proberen om het even goed te doen? Als het kan zelfs beter, wat dan 2x beter zou zijn aangezien we met minder mensen gaan,...
Als begeleiders en coaches al met een "minder is ook goed " instelling vertrekken. Dat ze hun uiterste best gaan doen is in dit geval niet meer dan logisch denk ik. Potentieel is er genoeg!

Ze spreekt ook nog over de elitetrainingen die wekelijks gebeuren. Iets eronder staat er ook dat kritiek wel goed is , maar dat je toch beter ideeën bijbrengt die dan kunnen worden uitgevoerd.

Zie hier dan een klein puntje kritiek en een schitterend, ronduit fantastisch idee om het te verhelpen...

"I have already seen that everyone has its own portion of critism all the time. Which is not bad. But, I think it would be more helpful to bring ideas that can be studied and maybe implemented? Only that will help our sport. It is too easy to point at someone and say he/she is doing something wrong. Let's all do some brainstorming on how we can bring the competition skating to a higher level! "

Ik hoor van enkele renners dat het tijdens de elitetraining nogal dikwijls hetzelfde is (zoals ook gezegd door Johnny op de 1e vergadering). Nu als ik mij niet vergis is de training op 30juni de laatste waar alle renners kunnen aanwezig zijn en waar ook nog andere zijn die eventueel het niveau nog kunnen opkrikken of eventuele tactische rollen kunnen vervullen (zie ge me komen).

Mijn vraag (puntje van kritiek) is dezelfde als degene die ik al stelde toen ik zelf nog rondjes draaide op de elitetraining. Gaan we niet trainen op het samenrijden? Al verschillende jaren wordt er alsmaar gezegd we kunnen niet samenrijden, renners zitten te ver uit elkaar, zijn te moe door het vechten,...

De elitetrainingen worden alsmaar gebruikt om de fysiek te trainen. Zeg nu zelf van die 1 training per week ga je niet fysieker beter worden, de selecties zijn al gemaakt je moet niet meer gaan trainen om te zien wie sterker is of meer snelheid heeft. Daarentegen van die één training per week op; positie houden, laatste ronde(s) rijden, afvallingstacktiek, aflossingen( al gedaan op training), reglementair blokken,... gaan ze binnen 10 dagen wel profijt hebben.

De selectie is nu al gemaakt van met de Belgische (18-05), gedurende die tijd hebben ze altijd getraind met seniors, juniors en een deel scholieren. Volgens mij ideaal om wat dingen uit te proberen op tactisch vlak. Op hetzelfde moment kan je zelfs nog wat fysiek werk verrichten ook nog. Niets als voordelen volgens mij ...

Volgens mij aan de eisen voldaan. Klein puntje van kritiek gevolgd door een mogelijke oplossing. Ondertussen ook weer een redelijke post gemaakt voor de blog! Niks als voordelen...

slus

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit stukje doet mij denken aan een interview met Hanna Mariën. (in Moment van CM)
Wat is jullie geheim eigenlijk?
Hanna: Dat vragen veel andere landen zich af. Die konden maar niet begrijpen dat ons kleine Belgenlandje een medaille behaalde in de estafette sprint. Ze zijn zelfs onze beelden gaan analyseren! De waarheid is dat wij niet echt een geheim hebben. Wij zijn vier vriendinnen die het goed met elkaar kunnen vinden. Dat helpt. Kim is de beste, maar mocht zij dat ook uitstralen en zich te goed gaan voelen voor de andere drie, dan zou het al veel minder lopen. Zo is Kim absoluut niet. Maar dat zie je wel vaak bij landen als Amerika of Frankrijk. Die vier loopsters beschouwen elkaar puur als concurrenten en zijn naast de piste als water en vuur. Ze willen niet eens samen opwarmen voor de wedstrijd. Bovendien trainen wij elke twee weken samen in Leuven puur op die aflossing. Dat kan omdat België zo klein is. In een groot land als Amerika is dat niet haalbaar om zo vaak samen te komen. Wij komen op dat vlak dus met een voorsprong aan de start.

Maar zover moeten we het niet zoeken. Kijk gewoon naar uw Orana Racing Team.
Of vergis ik mij?

Itachimaru zei

Is niet mijn team. Ik heb juist 3 renners die in dat team zitten.

Reden waarom we het relaief goed doen. Is omdat we enkele klasbakken hebben rondrijden. Die bij hun clubs een fatsoenlijke begeleiding hebben gekregen (krijgen).

Op zich is het wel een goeie zaak dat een deel van onze juniorenploeg nu samen in dezelfde ploeg zitten, zo doen ze (misschien) een deel van de automatisme op om in ploegverband te rijden.

greets