zaterdag, september 22, 2007

Colombia: cover-up or framed??

De welgekende site Speedsk8rs.com heeft weer maar eens een controversieel artikel geschreven.

Het gaat over de 16-tal atleten die tijdens de nationale trials voor de WK-ploeg werden uitgesloten wegens een te hoge hematocriet. Nu voor mannen heeft men een waarde van 50% voor de vrouwen 48%. Eén van de redenen van die te hoge hematocriet zou kunnen wijzen op het gebruik van prestatiebevorderende middelen (vb. EPO).

Nu blijkbaar is er daar het één en ander misgelopen met de ganse procedure die voorgeschreven wordt voor het afhandelen van deze zaken. Komt er dan nog eens bij een affaire van de nationale coach en de vrouw van de President van de nationale federatie,... Kortom waar het op neer komt is dat de ganse zaak een "reukje" heeft. Je kan het zelf wel nalezen op de bovenstaande link. Meestal is het "waar rook is, is er vuur" en dan zeker in één van de populairste skeelerlanden van de wereld. In zijn artikel schrijft hij dat de kosten voor doping niet opwegen tegen de winst.

Ik heb daar men twijfels bij ten eerste Joey Mantia 32000€ opgehaald dacht ik in 2 weekends... Ik denk wel dat je dan uit de kosten geraakt met dat soort bedragen. Ten tweede één van de hoofdredenen volgens mij dat er nog steeds naar doping gegrabbeld wordt is de drang om de beste te zijn. WK in eigen land/stad, miljoenen kijkers op TV, duizende mensen langs de kant en weten dat je juist niet in de nationale ploeg zult geraken, bovendien is papa/mama redelijk goed bij kas want de minderbegoeden skeeleren niet in Colombia...

Natuurlijk kan het ook allemaal niks zijn..., ik beschuldig er niemand van dat, ik wijs gewoon even op wat ik denk dat er eigenlijk ook in het artikel zou moeten staan... Want er staan eigenlijk vrij harde beschuldigingen in die moesten deze correct zijn een grote blammage zijn voor de skeelersport in het algemeen...

Waarschijnlijk zullen we het nooit weten wat er allemaal juist gebeurd is, zoals we ook nooit zullen weten wat het verhaal achter de gemiste dopingcontrole van Romani was enkele jaren geleden.

Ik ga subiet aan de enige dopingvrije sport doen die er bestaat --> zetelhangend tv-kijken!

greets

Geen opmerkingen: