dinsdag, mei 19, 2009

Terugblik BK - selectie




Dag1: Piste? Zemst

2e jaar op rij BK in Zemst. Weeromstandigheden gelijkend op deze van vorig jaar.  Bijkomende factor, daarbij was de felle wind,die in stoten opkwam. Vooral bij het tijdrijden was dit een probleem. Wanneer men eind dit jaar stemt voor eventuele Olympische deelname, kan het feit dat er geen rekening gehouden wordt met windsnelheden een minpunt zijn. 

Was wel degelijk een factor die een beslissende invloed had. Ik denk dan aan Delphine Verburgh bij de scholieren meisjes en Ferre bij de Senioren die mede door de wind niet hun verdiende plaatsen hebben behaald. 

De andere wedstrijden verliepen redelijk vlot. Door de dreigende onweerswolken was er beslist van zonder pauze door te gaan, wat dan ook de goeie keuze bleek te zijn. 

Enkele knappe prestaties oa van Mathias Voste op de 300m en van "Inga" op de puntenkoers bij de junioren dames. De andere waren enigszins verwacht. Scholieren dames, seniors heren waren  mooie reeksen om te bekijken, met veel velbevochten duels, jammer genoeg waren ze niet allemaal zo...
In Zandvoorde was ik niet aanwezig, dus kan er niet veel over vertellen. Onderstaande foto is er één van de laatste meters van de 500m. Hierover was er een klacht. Had te maken met een valse start en een foute inhaalactie in de laatste bocht. Nu de klacht is afgewezen, op de foto ziet het er in ieder geval proper uit (is natuurlijk maar een momentopname, maar wel leuke foto!).

Selectie:

Seniors heren is het volgens mij een logische selectie, zeker rekening houdend met de voorbije wedstrijden. 

Seniors dames: niemand. Het is juist dat het niveau van de dames ondermaats is (Ruth Fierens haalt medailles na amper 3weken training?). Anderzijds is het in eigen land en heeft men vorig jaar Britta en Suzanne ook meegenomen naar het EK in Duitsland, terwijl Britta dit jaar op de 300m 28"840 rijdt en vorig jaar op dezelfde piste 29"809 rijdt. Bijna een volle seconde sneller, wat toch duidt op een redelijk vormpeil.  Op zich zie ik hier niet echt de logica van in, zeker niet met een EK in eigen land en met vergelijking van vorige selecties,...

Juniors heren:  De namen die iedereen verwacht had denk ik. Al vond ik dat Arne Derobaix op het Bk duidelijk als 2e sprinter achter Jore naar voren kwam. Rest lijkt me allemaal redelijk vanzelfsprekend. 

Juniors dames: 2 dames die zeker deelname verdienen. Al kan men zich ook de vraag stellen of een 3e persoon (deelname ploegkoers) ,wederom in eigen land een verzwakking zou zijn. Het niveau in die reeks ligt niet zo ver uit elkaar. 

Scholieren heren: Met de 2 heren die geselecteerd zijn kan iedereen leven. Mathias is een serieuse medaille kandidaat, Kevin heeft oa in GG laten zien dat hij geen schrik heeft in het internationale geweld. Nu hier kan men hetzelfde zeggen als bij de juniors dames, waarom geen 3e man meenemen? Is in eigen land, de andere (2?) kandidaten zijn zeker niet veel minder in niveau als Kevin. Het ploegkoers "excuus" is al verschillende malen ingeroepen alleen nu blijkbaar niet...

Scholieren dames: Volkomen logisch en aan het begin van het seizoen reeds voorspelbaar en nu dus uitgekomen. 

Selectie is dus gemaakt, nu hoop ik dat men dan nog de moeite doet om de renners voldoende op elkaar afgestemd te krijgen. De wedstrijden in Heerde hebben vooral bij mijn renners duidelijk gemaakt hoeveel voordelen het oplevert om in "echt" ploegverband te rijden. We hebben in bijna alle categorieën renners die het (hoogste)podium kunnen behalen. Dit zal zeker gebeuren als men er nu eindelijk eens werk van maakt. Zijn dingen die men wel degelijk moet oefenen wil men er op het EK mee resultaat halen. 

Foto's zijn van Rik Huys

Laters

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het niet selecteren van een senior dame in eigen land diskwalificeert het nationaal snelschaatscomité.

Itachimaru zei

Zover zou ik nu niet gaan, maar rekening houdend met vorige selecties, wedstrijd in eigen land en Britta haar prestatie van dit jaar was een selectie misschien wel aangewezen. Het niveau is laag , maar vorig jaar was het nog lager en zijn ze toch met 2 naar Gera (D) gegaan. Dus kan ik je reactie wel begrijpen.

Anoniem zei

NSC maakt geen selectie....keurt alleen goed of af...je kan hierover blijven discusieren maar ik denk dat we vanaf nu vooruit moeten kijken naar het EK en niet teveel klagen..beste stuurlui staan zoals gewoonlijk aan de wal!! Oh ja zo hebben we er in Belgie blijkbaar veel...(denk maar aan de coach van vorig jaar...)

Anoniem zei

met 2 senior dames naar Gera???
Wie is nu verkeerd?? jij of ik?? Was er geen derde dame geselecteert of ben ik een jaar aan het verwisselen??

Itachimaru zei

Neen, je bent wel degelijk juist. Ze gingen met 3 naar Gera. Ik was Jessica vergeten mee te tellen. 3 naar Duitsland en geen in eigen land. Logica zit er niet echt in. Zal wel een verklaring voor zijn zeker.